Militer.or.id : Berita Militer Indonesia dan Dunia

Eks NCO TD Uji Keberkesanan Sistem Network Centric Operation

26 Mei 2017

Eksesais Network Centric Operation oleh Briged Keempat Infantri Malaysia Mekanize (photos : BTDM)

Tentera Darat Malaysia telah menguji keberkesanan Sistem Network Centric Operation melalui pelaksanan Eks NCO TD 2017 yang diadakan  di kawasan Kuantan, Pahang dan Dungun, Terengganu selama tiga hari bermula dari 10 hingga 12 Mei 2017.

Eksesais ini bertujuan untuk melihat sejauh mana peralatan sistem baharu dalam perkhidmatan yang membawa kepada pengintegrasian  angkatan sepenuhnya dan Markas Briged Keempat Infantri Malaysia Mekanize (MK 4 Bgd Mek) dilantik sebagai pelaksana eksesais yang mana berjaya mengenalpasti keberkesanan serta kekurangan sistem ini yang perlu diberi penambahbaikan pada masa akan datang.

Majlis penutup eksesais disempurnakan oleh Panglima 4 Bgd Mek, Brig Jen Dato’ Md Din Hj Abu di Felda Bukit Sagu yang melibatkan 26 pegawai dan 88 anggota Lain-Lain Pangkat (LLP) serta wakil dari Syarikat Sapura.


Panglima 4 Briged Mekanize, Brig Jen Datuk Md Din Abu berkata, eksesais NCO Tentera Darat yang dijalankan itu bertujuan untuk melihat sejauh mana peralatan sistem baru dalam perkhidmatan yang membawa kepada pengintegrasian  angkatan sepenuhnya.

Dalam ucapan Panglima 4 Bgd Mek semasa majlis penutup, beliau mahukan eksesais tersebut menjadi medan untuk melatih pegawai dan anggota dalam merancang pelaksanaan gerakan berpandukan protap briged sedia ada.

“Saya melihat, eksesais yang diadakan dapat mempertingkatkan kebolehan pemerintah di peringkat kompeni dan batalion dalam merancang penggunaan aset-aset yang ada di dalam unit gabungan membabitkan peperangan konvensional  selain penggunaan teknologi dapat dinilai keberkesanannya serta dapat mengenal pasti kelemahan sistem NCO yang digunakan,” katanya.

Turut hadir semasa penutup eksesais, Ketua Staf Am MK 4 Bgd, Lt Kol Mat Khalid Hamzah.

(TDM)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *